Sivustoa ladataan..

ProRata Oy

Referenssit

Etusivu » Referenssit

Tutustu projekteihimme

Kappelinsalmen sillan rakentaminen 2024

Porin Kappelinsalmeen rakennettiin sähköistetyn rautatien veneväylän ylitys, joka korvasi vanhan sillan. Uuden sillan rakennusprosessiin sisältyi työsillan rakentaminen, vanhan sillan purku ja uuden sillan siirtäminen paikoilleen.

Sillan perustus tehtiin valettujen ja raudoitettujen porapaalujen päälle laakereiden varaan, joiden ympärille asennettiin ruostumattomasta teräksestä valmistetut manttelit. Mantteleiden ja paalujen väli betonoitiin, varmistaen rakenteen kestävyyden.

Lisäksi raiteen geometriaa nostettiin 400 metrin matkalla, mikä edellytti myös muutoksia sähkörataan. Lisäksi sillan päätyihin toteutettiin pengerlevitykset, asennettiin kaapelikanavat ja -kaivot sekä toteutettiin eroosiosuojaukset sillan luiskiin ja keiloihin.

Vilkkilän alikulkusillan korjaaminen 2023

Länkipohjantiellä sijaitsevan vilkkaasti liikennöidyn Tampere-Jyväskylä sähköistetyn radan alittavan sillan korjaaminen.

Vedeneristyksen uusiminen, liikuntasaumojen muutokset sekä kulmatukimuurien asennukset toteutettiin radan totaalikatkon aikana juhannuksena 2023. Muut korjaustoimenpiteet suoritettiin junaliikenteen ehdoilla ja sisälsivät mm.:

Seinäjoki - Kaskinen siltojen korjaukset, ST 2023-2024

Seinäjoki – Kaskinen rataosalla toteutettiin 11 kohteen korjaussuunnittelu ja 10 kohteen toteutus, sisältäen sekä kohteiden suunnittelun, suunnittelun ohjauksen että toteutuksen.

10 kohteessa käsiteltiin vanhoja, kivimaatuilla olevia siltoja, joista kolme betonikantisia ja seitsemän teräspalkkirakenteisia siltoja. Korjaustyöt toteutettiin putkisilta- ja rumpu-toteutuksilla. Betonikansikohteissa putki asennettiin vanhaan aukkoon, joka betonoitiin umpeen kannen pohjaan saakka. Teräspalkkikohteissa purettiin kansirakenteet ja kivimaatuet korkeuteen KV -1,4 m. Putkien ympärys ja putkien ja kivimaatukien väli täytettiin mursketäytöllä.

8 kohteessa toteutettiin putki vanhan sillan paikalle. Kaikissa kohteissa putkien alle toteutettiin arinarakenteet sekä silta-aukon sisällä että sen ulkopuolella. Ulkopuolella arinoiden alle asennettiin geolevyt ja suodatinkangas.

Erityisratkaisuja tehtiin kahdessa kohteessa, joissa siltaputki asennettiin vanhan sillan viereen ja muotoiltiin ojat uusiin sijainteihin.

Toisessa vanhan sillan aukon koon vuoksi siltaputki asennettiin viereen geolevy arinan varaan. Aukko täytettiin murskeella ja vaahtolasikevennyksellä ratapenkereen luiskien osalta. Toisessa maaperän kantavuusongelman vuoksi siltaputki asennettiin viereen geolevy arinan varaan. tämän sillan vanhaan aukkoon tehtiin kalliokärkisten paaluhatuin varustettujen putkipaalujen varainen paalulaatta ennen vanhan silta aukon täyttöä.

Kaikissa kohteissa toteutettiin lisäksi eroosiokiveykset putkien ympärille ja uomiin. Siltaputkikohteisiin asennettiin myös kaiteet turvallisuuden varmistamiseksi.

Ilmalan vaihteenvaihto, 2024

Ilmalassa toteutettiin sähköistetyn ratapihan vaihteiden vaihto ja päällysrakenteen uusiminen ennalta sovituissa liikennekatkoissa. Urakkaan kuului kolmen vaihteen vaihto ja yhden vaihteen kunnostus sekä ratapihan päällysrakenteen täydellinen vaihto suunnitelman mukaisesti.

Ilmalan ratapiha on yksi Suomen vilkkaimmista ja tärkeimmistä liikennekeskuksista, mikä asetti omat vaatimuksensa työn aikarajoitteille ja tarkalle suunnittelulle. Tavoitteena oli minimoida liikenteen häiriöt ja varmistaa, että ratapiha pysyy toimintakykyisenä koko urakan ajan.

Urakka toteutettiin huolellisesti aikarajoituksia noudattaen ja kaikkien turvallisuus- ja laatuvaatimusten mukaisesti.

Saarijärven kallioleikkauksen parantaminen, 2024

Saarijärven liikennepaikan välittömässä läheisyydessä toteutettiin kallioleikkauksen leventäminen, jossa louhittiin yhteensä 17 000 kuutiota kalliota. Työ suoritettiin liikennöidyn raiteen molemmin puolin, ja kaikki toimenpiteet tehtiin junaliikenteen ehdoilla.

Louhintatyö oli erityisen haasteellista, sillä työskentely tapahtui alueella, joka oli jo aiemmin louhittu. Tämä lisäsi työlle teknisiä ja aikarajoituksia, mutta työt saatiin suoritettua suunnitelman mukaisesti.

Valmistuneet projektimme

Kappelinsalmen ratasillan uusiminen | 2,35 M€
Väylävirasto  | 2024

Ohtuanjoen ratasillan uusiminen rumpuna | 0,12 M€
Väylävirasto  | 2024

Sjk–VS rummunkorjausurakka | 0,07 M€
Väylävirasto  | 2024

Ov–Hpk–Jy rummunkorjausurakka | 0,4 M€
Väylävirasto  | 2024

Rumpu-urakka KPA 7  | 0,4 M€
Väylävirasto  | 2024

Säkäniemi–Joensuu kuivatusrakenneurakka | 0,3 M€
Väylävirasto  | 2024

Saarijärven kallioleikkauksen parantaminen | 1,043 M€
Väylävirasto  | 2024

Ilmalan vaihteenvaihto |  M€
Väylävirasto  | 2024

Loimaan vaihteenvaihto |  M€
Väylävirasto  | 2024

Keski-Hankkion silta | 0,125 M€
Väylävirasto  | 2023

Nurmeksen vaihteenvaihto | 0,18 M€
Väylävirasto  | 2023

I-S Rumpu-urakka 3 | 0,834 M€
Väylävirasto  | 2023

Sjk–Kaskinen sillankorjausurakka | 1,2 M€
Väylävirasto  | 2023

I-S Rumpu-urakka 2 | 0,27 M€
Väylävirasto  | 2023

I-S Kiskonvaihto 23 | 0,65 M€
Väylävirasto  | 2023

HPK–Jy Pengerlevitykset | 1,0 M€
Väylävirasto  | 2023

Vilkkilän sillan korjaaminen | 0,4 M€
Väylävirasto  | 2023

Alvajärvi–Kumiseva kiskopainonnosto | 1,7 M€
Väylävirasto  | 2023

Muu–Jy runkokaapelointi | 0,8 M€
Väylävirasto  | 2022

Oulu–Kemi kiskonvaihto | 0,888 M€
Väylävirasto  | 2022

Päällysrakennetyöt Haminan ja Simpeleen ratapihalla | 1,05 M€
Väylävirasto  | 2022

Paasi ja Lahdenvuoren tunneleiden korjaus | 0,4 M€
Väylävirasto  | 2022

Kuningattaren rannan tukimuurin rakentaminen | 0,52 M€
Loviisa | 2022

Itä-Suomen Rumpu-urakka 1 | 1,1 M€
Väylävirasto  | 2022

Hanhikosken kallioleikkauksen korjaaminen | 0,33 M€
Väylävirasto  | 2022

Joensuu–Heinävaara kiskonvaihto | 0,65 M€
Väylävirasto  | 2022

RO2001 Päällysrakenteen uusiminen | 0,7 M€
Väylävirasto  | 2022

Raidemateriaalin kuljetukset | PUITE
Väylävirasto  | 2021

Rumpukorjaukset, rataosa Äki–Hpj, osa 3 | 0,3 M€
Väylävirasto  | 2021

Möykynmäen rautatietunnelin korjaus | 0,4 M€
Väylävirasto  | 2021

Rummunkorjausurakka Män–Hpk–Jy–Pie | 0,6 M€
Väylävirasto  | 2021

Eristeiden poisto, Ylivieska | 0,15 M€
Väylävirasto  | 2021

E-S Kiskonvaihto | 0,3 M€
Väylävirasto  | 2021

Sillankorjaukset KPA 9 | 0,2 M€
Väylävirasto  | 2021

Kiskopainon nosto SRJ | 0,2 M€
Väylävirasto  | 2021

RO2001 Talvikunnossapito | 0,1 M€
Väylävirasto  | 2021-2022

I-S Kiskonvaihto | 1,3 M€
Väylävirasto  | 2021

Tesoman seisakkeiden rakentaminen | 1,7 M€
Väylävirasto  | 2020-2021

I-S Kiskonvaihto | 1,3 M€
Väylävirasto  | 2020

TASE Kru 3 | 3,5 M€
Väylävirasto  | 2019-2020

TASE Kru 2 | 3,7 M€
Väylävirasto  | 2019–2020

TASE Kru 1 | 2,7 M€
Väylävirasto  | 2019–2020

RHET Hajapölkynvaihto | 0,84 M€
Väylävirasto  | 2019

I-S Kiskonvaihto 19 | 1,2 M€
Väylävirasto  | 2019

E-S Kiskonvaihto 19 KPA2 | 0,1 M€
Väylävirasto  | 2019

 

Hakkilan raidetyöt 18 | 0,2 M€
LIVI | 2018

E-S Tasoristeyskansien vaihto 18 | 0,4 M€
LIVI | 2018-2019

KVL–PKS Tietoliikenteen kaapelointi (VT4) | 1,6 M€
LIVI | 2018-2019

Hy–Hnk Rummunkorjaus 18 | 0,1 M€
LIVI | 2018

RITA Opastinsiirrot
LIVI | 2018

E-S Kiskonvaihto 18 | 1,1 M€
LIVI | 2018

HL–TPE Vastapenkereet | 0,9 M€
LIVI | 2017-2018

Rmki–Sammalisto kaapelireitin kunnostus | 0,15 M€
LIVI | 2017

RITA KRU 2 | 3,6 M€
LIVI | 2016-2017

Kymin vaihde ja päällysrakenneurakka | 1,2 M€
LIVI | 2016–2017