Porin Kappelinsalmeen rakennettiin sähköistetyn rautatien veneväylän ylitys, joka korvasi vanhan sillan. Uuden sillan rakennusprosessiin sisältyi työsillan rakentaminen, vanhan sillan purku ja uuden sillan siirtäminen paikoilleen.
Sillan perustus tehtiin valettujen ja raudoitettujen porapaalujen päälle laakereiden varaan, joiden ympärille asennettiin ruostumattomasta teräksestä valmistetut manttelit. Mantteleiden ja paalujen väli betonoitiin, varmistaen rakenteen kestävyyden.
Lisäksi raiteen geometriaa nostettiin 400 metrin matkalla, mikä edellytti myös muutoksia sähkörataan. Lisäksi sillan päätyihin toteutettiin pengerlevitykset, asennettiin kaapelikanavat ja -kaivot sekä toteutettiin eroosiosuojaukset sillan luiskiin ja keiloihin.
Länkipohjantiellä sijaitsevan vilkkaasti liikennöidyn Tampere-Jyväskylä sähköistetyn radan alittavan sillan korjaaminen.
Vedeneristyksen uusiminen, liikuntasaumojen muutokset sekä kulmatukimuurien asennukset toteutettiin radan totaalikatkon aikana juhannuksena 2023. Muut korjaustoimenpiteet suoritettiin junaliikenteen ehdoilla ja sisälsivät mm.:
Seinäjoki – Kaskinen rataosalla toteutettiin 11 kohteen korjaussuunnittelu ja 10 kohteen toteutus, sisältäen sekä kohteiden suunnittelun, suunnittelun ohjauksen että toteutuksen.
10 kohteessa käsiteltiin vanhoja, kivimaatuilla olevia siltoja, joista kolme betonikantisia ja seitsemän teräspalkkirakenteisia siltoja. Korjaustyöt toteutettiin putkisilta- ja rumpu-toteutuksilla. Betonikansikohteissa putki asennettiin vanhaan aukkoon, joka betonoitiin umpeen kannen pohjaan saakka. Teräspalkkikohteissa purettiin kansirakenteet ja kivimaatuet korkeuteen KV -1,4 m. Putkien ympärys ja putkien ja kivimaatukien väli täytettiin mursketäytöllä.
8 kohteessa toteutettiin putki vanhan sillan paikalle. Kaikissa kohteissa putkien alle toteutettiin arinarakenteet sekä silta-aukon sisällä että sen ulkopuolella. Ulkopuolella arinoiden alle asennettiin geolevyt ja suodatinkangas.
Erityisratkaisuja tehtiin kahdessa kohteessa, joissa siltaputki asennettiin vanhan sillan viereen ja muotoiltiin ojat uusiin sijainteihin.
Toisessa vanhan sillan aukon koon vuoksi siltaputki asennettiin viereen geolevy arinan varaan. Aukko täytettiin murskeella ja vaahtolasikevennyksellä ratapenkereen luiskien osalta. Toisessa maaperän kantavuusongelman vuoksi siltaputki asennettiin viereen geolevy arinan varaan. tämän sillan vanhaan aukkoon tehtiin kalliokärkisten paaluhatuin varustettujen putkipaalujen varainen paalulaatta ennen vanhan silta aukon täyttöä.
Kaikissa kohteissa toteutettiin lisäksi eroosiokiveykset putkien ympärille ja uomiin. Siltaputkikohteisiin asennettiin myös kaiteet turvallisuuden varmistamiseksi.
Ilmalassa toteutettiin sähköistetyn ratapihan vaihteiden vaihto ja päällysrakenteen uusiminen ennalta sovituissa liikennekatkoissa. Urakkaan kuului kolmen vaihteen vaihto ja yhden vaihteen kunnostus sekä ratapihan päällysrakenteen täydellinen vaihto suunnitelman mukaisesti.
Ilmalan ratapiha on yksi Suomen vilkkaimmista ja tärkeimmistä liikennekeskuksista, mikä asetti omat vaatimuksensa työn aikarajoitteille ja tarkalle suunnittelulle. Tavoitteena oli minimoida liikenteen häiriöt ja varmistaa, että ratapiha pysyy toimintakykyisenä koko urakan ajan.
Urakka toteutettiin huolellisesti aikarajoituksia noudattaen ja kaikkien turvallisuus- ja laatuvaatimusten mukaisesti.
Saarijärven liikennepaikan välittömässä läheisyydessä toteutettiin kallioleikkauksen leventäminen, jossa louhittiin yhteensä 17 000 kuutiota kalliota. Työ suoritettiin liikennöidyn raiteen molemmin puolin, ja kaikki toimenpiteet tehtiin junaliikenteen ehdoilla.
Louhintatyö oli erityisen haasteellista, sillä työskentely tapahtui alueella, joka oli jo aiemmin louhittu. Tämä lisäsi työlle teknisiä ja aikarajoituksia, mutta työt saatiin suoritettua suunnitelman mukaisesti.
Kappelinsalmen ratasillan uusiminen | 2,35 M€
Väylävirasto | 2024
Ohtuanjoen ratasillan uusiminen rumpuna | 0,12 M€
Väylävirasto | 2024
Sjk–VS rummunkorjausurakka | 0,07 M€
Väylävirasto | 2024
Ov–Hpk–Jy rummunkorjausurakka | 0,4 M€
Väylävirasto | 2024
Rumpu-urakka KPA 7 | 0,4 M€
Väylävirasto | 2024
Säkäniemi–Joensuu kuivatusrakenneurakka | 0,3 M€
Väylävirasto | 2024
Saarijärven kallioleikkauksen parantaminen | 1,043 M€
Väylävirasto | 2024
Ilmalan vaihteenvaihto | M€
Väylävirasto | 2024
Loimaan vaihteenvaihto | M€
Väylävirasto | 2024
Keski-Hankkion silta | 0,125 M€
Väylävirasto | 2023
Nurmeksen vaihteenvaihto | 0,18 M€
Väylävirasto | 2023
I-S Rumpu-urakka 3 | 0,834 M€
Väylävirasto | 2023
Sjk–Kaskinen sillankorjausurakka | 1,2 M€
Väylävirasto | 2023
I-S Rumpu-urakka 2 | 0,27 M€
Väylävirasto | 2023
I-S Kiskonvaihto 23 | 0,65 M€
Väylävirasto | 2023
HPK–Jy Pengerlevitykset | 1,0 M€
Väylävirasto | 2023
Vilkkilän sillan korjaaminen | 0,4 M€
Väylävirasto | 2023
Alvajärvi–Kumiseva kiskopainonnosto | 1,7 M€
Väylävirasto | 2023
Muu–Jy runkokaapelointi | 0,8 M€
Väylävirasto | 2022
Oulu–Kemi kiskonvaihto | 0,888 M€
Väylävirasto | 2022
Päällysrakennetyöt Haminan ja Simpeleen ratapihalla | 1,05 M€
Väylävirasto | 2022
Paasi ja Lahdenvuoren tunneleiden korjaus | 0,4 M€
Väylävirasto | 2022
Kuningattaren rannan tukimuurin rakentaminen | 0,52 M€
Loviisa | 2022
Itä-Suomen Rumpu-urakka 1 | 1,1 M€
Väylävirasto | 2022
Hanhikosken kallioleikkauksen korjaaminen | 0,33 M€
Väylävirasto | 2022
Joensuu–Heinävaara kiskonvaihto | 0,65 M€
Väylävirasto | 2022
RO2001 Päällysrakenteen uusiminen | 0,7 M€
Väylävirasto | 2022
Raidemateriaalin kuljetukset | PUITE
Väylävirasto | 2021
Rumpukorjaukset, rataosa Äki–Hpj, osa 3 | 0,3 M€
Väylävirasto | 2021
Möykynmäen rautatietunnelin korjaus | 0,4 M€
Väylävirasto | 2021
Rummunkorjausurakka Män–Hpk–Jy–Pie | 0,6 M€
Väylävirasto | 2021
Eristeiden poisto, Ylivieska | 0,15 M€
Väylävirasto | 2021
E-S Kiskonvaihto | 0,3 M€
Väylävirasto | 2021
Sillankorjaukset KPA 9 | 0,2 M€
Väylävirasto | 2021
Kiskopainon nosto SRJ | 0,2 M€
Väylävirasto | 2021
RO2001 Talvikunnossapito | 0,1 M€
Väylävirasto | 2021-2022
I-S Kiskonvaihto | 1,3 M€
Väylävirasto | 2021
Tesoman seisakkeiden rakentaminen | 1,7 M€
Väylävirasto | 2020-2021
I-S Kiskonvaihto | 1,3 M€
Väylävirasto | 2020
TASE Kru 3 | 3,5 M€
Väylävirasto | 2019-2020
TASE Kru 2 | 3,7 M€
Väylävirasto | 2019–2020
TASE Kru 1 | 2,7 M€
Väylävirasto | 2019–2020
RHET Hajapölkynvaihto | 0,84 M€
Väylävirasto | 2019
I-S Kiskonvaihto 19 | 1,2 M€
Väylävirasto | 2019
E-S Kiskonvaihto 19 KPA2 | 0,1 M€
Väylävirasto | 2019
Hakkilan raidetyöt 18 | 0,2 M€
LIVI | 2018
E-S Tasoristeyskansien vaihto 18 | 0,4 M€
LIVI | 2018-2019
KVL–PKS Tietoliikenteen kaapelointi (VT4) | 1,6 M€
LIVI | 2018-2019
Hy–Hnk Rummunkorjaus 18 | 0,1 M€
LIVI | 2018
RITA Opastinsiirrot
LIVI | 2018
E-S Kiskonvaihto 18 | 1,1 M€
LIVI | 2018
HL–TPE Vastapenkereet | 0,9 M€
LIVI | 2017-2018
Rmki–Sammalisto kaapelireitin kunnostus | 0,15 M€
LIVI | 2017
RITA KRU 2 | 3,6 M€
LIVI | 2016-2017
Kymin vaihde ja päällysrakenneurakka | 1,2 M€
LIVI | 2016–2017